Start-up van de week

Wij van Waaromverderkijken.nl veeeren Nederlandse start-ups. Daarom willen wij jou hierin graag meenemen, dit zodat je de mogelijkheid hebt om mee aan boord te springen! Deze week:

Sendcloud

‘Ik wil altijd vooruit, keihard gaan en groeien, groeien, groeien’, zei medeoprichter van Sendcloud Rob van den Heuvel zes jaar geleden als startup van de week. De destijds 21-jarige ondernemer begon in 2012 samen met Bas Smeulders en Sabi Tolou een verzenddienst voor webshops. Met inmiddels 23.000 klanten in acht Europese landen kloppen investeerders uit de hele wereld op de deur. Dat leverde deze maand een investering op van 151 miljoen euro, met vc-reus Softbank als grootste geldschieter. Daarmee groeit het team van 400 naar 650 medewerkers.

TechCrunch schat de waardering van het Eindhovense bedrijf nu op 750 miljoen dollar. Vergeleken met de Amerikaanse evenknie Shippo lijkt dat nog iets aan de bescheiden kant. Shippo doopte zichzelf afgelopen juni tot unicorn met in totaal 157 miljoen dollar aan groeigeld, terwijl de geldmeter bij Sendcloud al voorbij de 200 miljoen dollar is. Wel groeide Shippo in de – minder gefragmenteerde markt in de VS – al naar 100.000 klanten. Sendcloud beschikt alvast (Brexit-proof) over 400.000 servicepunten in Europa, en een kantoor in München, om dat aantal te evenaren.